maanantai 28. toukokuuta 2012

Ihanaa kesälomailua!

Viime viikolla yritin kovasti olla välittämättä hienosta auringonpaisteesta ja malttaa lukea kakkosvuoden viimeiseen tenttiin. Ihan hyvin onneksi pystyin aina pari tuntia kerrallaan lukemaan ja sitten taas lähdimme ulos Nipsun kanssa. Kävimme torstaina täällä Hervannassa järven rannalla, kun ajattelin, ettei siellä vielä olisi uimareita. Virhe! Tulipahan selväksi, että uimarannalle ei saa tuoda koiria. Poistuimme paikalta vähin äänin, kun minulle siitä huomautettiin ja siirryimme läheiseen venerantaan. Se on vain kovin likainen ranta, mutta nyt tuntui olevan kyllä joka ranta täynnä siitepölyä. Nipsu ei moisesta välikommelluksesta piitannut, vaan nautti täysin siemauksin auringon paisteesta ja metsästä. Matkamme oli aika pitkä, joten välillä istuimme ja söimme eväitä (tai siis Nipsu söi). :)

Tauolla: Nipsulla kuivattu kanafilee suussaan

Minulla alkoi sitten tosiaan viime viikon perjantaina yliopistolta kesäloma ja juhlistimmekin sitä lähtemällä koulukaverini ja koiriemme kanssa hänen mökilleen. Mukana olivat siis Nipsu sekä kaverini Pontus-koira. Pontus on kesäkuussa 7-vuotta täyttävä kultainennoutaja, joka on viettänyt 6 ensimmäistä vuottaan siskoni hoivissa ja muutti vuoden alussa kaverini luokse maalle kirmailemaan toisen kultsun, vuohien ja kanojen kanssa. Nipsun ja Pontuksen tapaaminen meni hyvin: Nipsu tietysti otti ohjat käsiin, kuten kaikkien koirien kanssa. Pontus vähän ihmetteli, kun ei ole pentuja erikoisemmin nähnyt, että mikäs sähikäinen siinä ympärillä juoksentelee. Vuohia Nipsu katseli aidan toiselta puolelta ja kanoihin emme tällä kertaa tutustuneet (siinä olisivat voineet sulat pöllytä näiden naskalihampaiden käsittelyssä :D). Mökillä Pontus johdatti kaksikon heti veden rantaan. Pontus näytti mallia kahlaamalla rantaviivaa pitkin ja poikin ja Nipsu hyppeli perässä napaten korsia ja oksia vedestä. Nipsu kävi laiturillakin pari kertaa hieman liian uteliaana ja pudota molskahti veteen. Ensimmäisellä kerralla olin vieressä ja ajattelin, että tuleeko se sieltä ollenkaan ylös. Nipsu vajosi hetken aikaa, mutta räpiköi sitten pintaan. Silloin nostin märän neitosen ylös laiturille suurten kehujen kanssa. Toisella kertaa kaverini yritti estellä Nipsua, kun tämä kurkotti ja kurkotti laiturin yli. Ajattelimme kuitenkin, että oppiipa ainakin, että kurkottelusta seuraa vesikylpy ja niin Nipsu molskahti toisenkin kerran veteen. Nyt osasi kuitenkin uida rantaa kohti ja ensiuinti sujui hyvin. :) Mökillä Nipsu ja Pontus jaksoivat painattaa monta monta tuntia, mutta rauhottuivat onneksi loppuvaiheessa.

Pontusta leikittää ja Nipsu katsoo epäilevästi

Märkä koira
Yhteisposeeraus

Mökkikoira

"Serkukset" Pontus ja Nipsu

Pontus johtaa joukkoa ja Nipsu seurailee rannalta

Perjantai-iltana lähdimme vielä Nipsun ja Kallen kanssa vanhempieni luokse maalle. Siellä olikin vilskettä, kun siskoni kahden pienen lapsensa kanssa oli myös vierailulla. Nipsu nautti maallaolosta: siellä sai temmeltää, leikkiä naapurin koiran kanssa ja lotrata rantavedessä. Vein Nipsun aika-ajoin pariksi tunniksi nokosille, kun ei pienoinen osaa vielä rauhoittua, mikäli ollaan ulkona ja muutkin ovat liikenteessä. Hauska reissu oli meillä molemmilla! Eilen matkustimme bussilla takaisin Hervantaan ja Nipsu oli taas niin mallibussikansalainen kuin olla voi. Nukahti kymmenessä minuutissa jalkoihin ja heräsi vasta, kun olimme miltei perillä.

Eilen illalla tapasimme naapurirapun Oiva-kultsun siskon, Armin. Armi on viikon hoidossa. Tytöt alkoivat heti leikkiä ja Nipsu yritti laittaa Armiakin komentoon. Odotan kyllä ensi viikkoisia pentutreffejä - saattaa tulla rähinää, kun Nipsu huomaa, ettei olekaan koiraporukan pomo. :D

Meinasinkin unohtaa kertoa suurimman ilouutisen: Nipsu on viimeisten päivien aikana pissannut maksimissaan kerran päivässä sisälle! Heti kotiinpalattuamme otin siis urakakseni sekä imuroida että luututa lattiat. Eilen illalla tuli yksi pissa keittiön pöydän alle, kun olin liian keskittynyt elokuvaan, enkä huomannut Nipsun pissahätää. Aamusti herätessäni kuudelta ei ollut jälkeäkään lattialla ja Nipsu tyytyväisenä pissasi kahdet pissat ja jätti yhdet kakatkin nurmelle! Nyt on parit matotkin lattialla ja tänään saattaa tulla vielä lisää mattoja.

Olemme lähdössä parin tunnin päästä uudelleen kaverini mökille Pontuksen kanssa. Katsotaan, miten "serkukset" muistavat toisensa ja lähteekö leikit heti käyntiin. Itsekin yritän pysyä menossa mukana, vaikka pieni kesäflunssa on tulossa...

Lisämuokkaus: Huomasin juuri, että Nipsun ensimmäinen hammas on lähtenyt! Tarkistin hammasrivistöä ja yläetuhampaista puuttui yksi pieni naskalihammas! :-)